آسمونیا

مطالب گوناگون از سراسر وب

بررسی منابع درآمد گوهک تروریستی داعش

  • ۱۶:۳۵

هلاکت 52 داعشی در درگیری‌های اطراف هیت عراق

این گروه که از ژوئیهٔ 2014 ادعای خلافت جهانی کرده است و خود را دولت اسلامی (به عربی : الدولة الاسلامیة ) می نامد؛ همچنین بخش های بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه را با جمعیت های 2٫8 و 8 میلیون نفر و بخش های کوچکی را در لیبی ، نیجریه و افغانستان در تصرف خود دارد. این گروه به رهبری ابوبکر البغدادی از مجاهدین سلفی جداشده از شبکهٔ القاعده تأسیس شده و با دولت های عراق و سوریه و دیگر گروه های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده است. داعش یکی از رادیکال ترین گروه های اسلام گرا در خاورمیانه است. آن ها علاوه بر عراق و سوریه بخش هایی از لیبی و نیجریه را نیز در کنترل خود دارند و گروه های هم پیمان آن در نقاط دیگر دنیا مثل افغانستان و آسیای جنوب شرقی نیز فعال هستند.

اما تا به حال به این فکر کرده اید که منبع در آمد این گروه ترویستی از چه راه هایی می باشد؟


دولت اسلامی عراق و شام (به عربی : الدولة الاسلامیة فی العراق والشام ) با نام اختصاری داعش  یک گروه ستیزه جوی جهادگرای سلفی است که پیروی یک آموزه بنیادگرای وهابی از اسلام سنی است.

بر اساس تحقیق سال 2015 سازمان Financial Action Task Force پنج منبع مالی عمده دولت اسلامی عراق و شام به ترتیب به شرح زیر است:

  • منابع مالی که با اشغال سرزمین ها به دست می آید مثل کنترل بانک ها، ذخایر نفت و گاز، مالیات، اخاذی، و سرقت از منابع سرمایه ای
  • گروگان گیری برای دریافت پول
  • اعانه هایی که از طریق سازمان های غیرانتفاعی دریافت می شود
  • حمایت های مالی و تجهیزاتی که جنگجویان خارجی فراهم می کنند
  • دریافت سرمایه از طریق شبکه های ارتباطی مدرن

وزارت خزانه داری آمریکا برآورده کرده که در سال 2014 داعش حدود 100 میلیون دلار نفت خام و محصولات پتروشیمی به واسطه ها فروخته که آنها هم آن را به ایران و ترکیه قاچاق کرده اند یا به دولت سوریه فروخته اند. درآمد این سازمان از باج گیری برای آزادی گروگان ها هم در این سال دست کم 20 میلیون دلار برآورد شده است. همچنین مالیات ها و عوارضی که از مردم ساکن در مناطق تحت کنترل دولت اسلامی گرفته می شود منبع درآمد دیگری این گروه است. آن ها از حمله به بانک ها، غارت و فروش عتیقه، و فروش یا نظارت بر فروش دام و غله هم پول درمی آورند. دریافت جزیه از مسیحیانی که در این مناطق زندگی می کنند و ربودن و فروختن دختران و زنان به عنوان برده جنسی هم پول درمی آوردند. هزاران زن و دختر عضو اقلیت مذهبی یزیدی بعد از تصرف سنجار در شمال عراق برده شدند و در بازار به فروش رسیدند. 

افراد مسلح داعش پس از تصرف شهر موصل، دست به غارت بانک های این شهر زدند. این گروه موفق شد حدود 429 میلیون دلار را از بانک های موصل، غارت کند. بدین ترتیب می توان گفت داعش در آن زمان به ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان تبدیل شد. پیش از تصرف موصل «دارایی نقدی داعش 875 میلیون دلار» بوده است. بنا به گزارش گاردین پس از تصرف شهر موصل، دارایی های داعش احتمالاً بالغ بر چند میلیارد دلار شد. پس از غارت بانک ها و مؤسسات مالی و دست یابی به تجهیزات نظامی موصل باید به دارایی های پیشین داعش مبلغی حدود یک و نیم میلیارد دلار دیگر را نیز افزود.

صدور نفت

داعش در 14 تیر 1393 نخستین محموله های نفت را از میدان نفتی عجیل آغاز و آنها را از منطقه کردستان عراق صادر کرد. داعش 100 تانکر نفت خام را به قیمت حدود 12 تا 14 هزار دلار در هر تانکر برای تأمین مالی عملیات های خود به فروش رساند. شلال عبدالبابان شهردار منطقه توزخورماتو در بیانیه ای گفت: افرادی که نفت را از این گروه می خرند از راه های تحت کنترل این گروه و از طریق شهرهای کِفری یا غدیرکرم به پالایشگاه ها یا با هماهنگی ایست های بازرسی از طریق شهر مخمور به منطقه کردستان می رسانند. آنها همچنین در این زمان کنترل تمامی میدان های نفتی و گازی مهم سوریه را در استان دیرالزور که هم مرز عراق است، در دست داشتند. داعش هر بشکه نفت استان دیرالزور سوریه را به قیمت 12 دلار به فروش می رساند. پیش از این، زمانی که چاه های نفت دیرالزور در دست دیگر گروه های شورشی قرار داشت، آن ها هر بشکه نفت را معادل 30 الی 50 دلار می فروختند. یکی از منابع اصلی درآمد داعش، نفت و گازی است که از منابع زیر زمینی سوریه غارت می کنند. عمده خریداران این نفت و گاز دلال های سوختی هستند که نفت خریداری شده را به مقصد اروپا و آمریکا روانه می کنند. 

چاپ اسکناس و گذرنامه

گروه دولت اسلامی عراق و شام پس از اعلام خلافت و تغییر نام به «دولت اسلامی»، در مناطق تحت سیطره خود دست به ضرب سکه، چاپ اسکناس و گذرنامههای جدید زد. داعش پس از اعلام تشکیل خلافت اسلامی بلافاصله پرچم جدید خود را نیز به 23 زبان زنده دنیا منتشر کرد. تعدادی از رسانه های محلی از چاپ اسکناس های جدید در یک، پنج و ده دیناری داعش در موصل و تکریت و برخی از مناطق استان دیالی خبر دادند. تارنمای روزنامه ترکی «ینی شفق» ترکیه پیش تر از چاپ نخستین گذرنامه رسمی داعش برای 11 هزار عضو این گروه در شهر موصل عراق خبر داد.

در 23 آبان 1393 داعش اعلام کرد قصد دارد ارز پولی خاص خود را وارد تبادلات پولی کند. ارز تازه «دینار اسلامی» نام دارد. یک سایت نزدیک به «دولت اسلامی»، نوشت که ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده دولت اسلامی دستور ضرب سکه های تازه را صادر کرده است تا «سیستم پولی استبدادی رایج» که «الگوی نظام اقتصادی غرب» است و «مسلمان ها را به بردگی کشانده» تغییر کند. شورای دولت اسلامی حکم ابوبکر بغدادی را تأیید کرد.


برگرفته از ویکی پدیا

  • ۲۳۸
جردآ
دزدای سر گردنه ! وضعشون هم خوب شده با همین غارت گری ها .

http://jorda.ir
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی