آسمونیا

مطالب گوناگون از سراسر وب

علل بیماری بری بری و راههای درمان آن

  • ۱۲:۵۴

یکی از بیماری هایی که در اثر کمبود ویتامین در بدن به وجود می آید بیماری بری بری است.اگر در بدن به قدر کافی ویتامین تیامین وجود نداشته باشد، در طول زمان این بیماری شکل می گیرد. این ویتامین را باید از غذاهای مختلف دریافت کرد و بدن انسان به طور طبیعی توانایی ساخت چنین ویتامینی ندارد. تیامین در غذاهایی مانند: گوشت تازه، حبوبات، میوه ها، شیر و … وجود دارد. لذا این بیماری در کسانی که بیشتر در فقر هستند بروز پیدا می کند.

انواع بیماری های بری بری

بری بری به دو نوع تقسیم بندی می شود. بربری مرطوب و بربری خشک. نوع اول اکثراً قسمت قلب را درگیر می کند به طوری که سبب نارسایی آن می شود. همچنین باعث سست شدن دیواره های مویرگ ها شده که می تواند خطر مرگ را افزایش دهد. اما نوع دوم ورم هایی را در بافت های مختلف بدن ایجاد می کند. تنگی نفس از نشانه های اصلی این نوع از بربری است.

 

اخذ گواهی پذیرش و لینک چاپ مقاله ISI و ISC

 

بارداری دوقلویی! در تخصصی‌ترین مرکز ناباروری

 

علائم بیماری بری بری

 

کم شدن وزن

 

ایجاد اختلال در حواس

 

درد در جای جای بدن

 

احساس ضعف

 

نامنظم بودن ضربان قلب

 

ورم کردن بخش هایی از بدن

 

اختلالات هیجانی

 

علت بری بری

 

بری بری بر اثر کمبود تیامین ظاهر می شود. بدن انسان قادر به تولید این ویتامین نیست، و باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کند. تیامین به طور طبیعی در غلات و غذاهای تازه، به خصوص آرد کامل، گوشت تازه، حبوبات، سبزیجات، میوه ها و شیر وجود دارد. بنابراین، بری بری در افرادی بروز می کند که این غذاها را به دلایل مختلف، چون فقر و قحطی، از رژیم غذایی خود حذف کرده یا میزان آن ها را از مقدار مورد نیز بدنشان کم کرده اند.

 

بری بری می تواند همچنین در افرادی که از برنج سفید (که دارای میزان کمی تیامین است) استفاده می کنند دیده شود. این بیماری در قرن نوزدهم و قبل از آن، در کشورهای آسیایی که برنج سفید را به عنوان غذای اصلی خود مصرف می کردند شایع بود.

 

افراد الکلی دارای رژیم غذایی نامناسب، و نوزادان شیرخواری که مادر آن ها دچار کمبود تیامین هستند نیز در معرض ابتلا به بری بری قرار دارند.

 

در گوشت برخی ماهی ها آنزیم تیامیناز وجود دارد که موجب از بین رفتن تیامین می شود. این آنزیم با پختن ماهی از بین می رود، ولی مصرف خام آن در کشورهایی چون ژاپن می تواند موجب بری بری شود.

 

درمان بری بری

 

در بعضی موارد باید فرد بیمار برای درمان در بیمارستان بستری شود برای مثال اگر فردی در وضعیت اغماء، بی هوشی و یا بی حالی باشد حتما باید تحت مراقبت های خاص قرار گیرد.برای اینکه بتوان کمبود ویتامین B1 را جبران کنیم می توان به تزریق بعضی از دارو ها اقدام نمود. ویتامین B1 باعث از بین رفتن یا کاهش یافتن حافظه می شود. معمولا بیماران در این بیماری آب بدنشان بسیار کاهش می یابد که برای باز گشت حجم خون، نیاز به آب کافی دارند پس باید مایعات زیاد مصرف کنند. منظور از درمان بری بری کنترل کردن نشانه ها و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت آنها می باشد.

 

عوارض ناشی از بری بری

 

فرد مبتلا با تعامل های شخصی و یا اجتماعی دچار مشکل می شود

 

آسیب های ناشی از پرت شدن

 

مهارت های تفکر در این بیماران برای همیشه از بین می رود

 

حافظه انسان برای همیشه نابود می گردد

 

عمر بیمار بسیار کوتاه می گردد

همچنین بخوانید: 

روغن بادام و هزار فایده که از آن بی خبرید

12 نسخه خانگی و طبیعی برای درمان دل درد با استفاده از سرکه سیب.

علائم و راه‌های تشخیص و درمان "سرطان سینه"

 

همانطور که مطالعه کردید این بیماری بر اثر آسیب هایی که به مغز وارد می شود، به وجود می آید و به دلیل کاهش ویتامین B1 (تیامین) افزایش می یابد. با تامین کردن تیامین بدن و تحت نظر پزشک بودن می توانید با این بیماری مقابله کنید.

 

پیشگیری از بری بری

 

عدم نوشیدن الکل

 

دریافت مواد مغذی کافی

 

داشتن رژیم متعادل

 

عدم مصرف گوشت قرمز فراوری شده

 

افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات

 

حرف آخر

بررسی کمبود ویتامین B از طریق آزمایش خون و نیز معاینات بالینی انجام پذیر است، به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند در صورتی که دچار علائمی، چون خستگی، ریزش موی سر، کم خونی و مواردی از این دست هستید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید و از منابع طبیعی یا مکمل های تغذیه ای تحت نظارت پزشک استفاده کنید.

 

منبع:hiidoctor.avablog

  • ۹۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی